Nedělní langošování u krbovek

Dnes mě ráno netahalo z postele sluníčko, které když svítí, tak jen co vyjde, jeho paprsky pronikají do mé ložnice přesně v tom úhlu, že se trefí do mé postele. Takhle ráno je mi to nepříjemné, protože jsem typický ranní spáč. Ale daní za to, že dnes jsem se hezky vyspala a sluníčko mě nebudilo, je pošmourný den, který nás čeká...


Je neděle. Jako obvykle jsem pozvala mého přítele na oběd. Jako obvykle se ho už od minulé neděle celý týden ptám, co si v neděli uvaříme. Jako obvykle mi jednoslovně odpovídal: "Langoše." A já jsem se rozhodla mu to jeho přání jako obvykle každou druhou neděli splnit. K dnešnímu nedělnímu obědu máme zase langoše!

Takhle se ale nikdy vařit nenaučím a jemu se ty langoše jednou přejí a co potom?

Po tom včerejším výletě jsme se ještě stavili v nákupním centru a já v návalu úžasné slunečné nálady, zvláštního jarního pobláznění a lásky k němu jsem zakoupila polotovar na játrovou zavářku. Sama tak všeobecně oblíbené játrové knedlíčky nevyhledávám, on je miluje. V minulosti jsem se mu už jednou pokusila udělat radost a vyráběla játrové knedlíčky přímo z jater. Ale vzhledem k tomu, že z pohledu na syrové maso a na játra asi obzvlášť se mi začíná dělat špatně, musel na tom tehdy se mnou spolupracovat, aby se játra dostala do finální podoby knedlíčků. Doufám, že z předpřipravené hmoty to dnes zvládnu. Hovězí oháňka se už od rána vaří na plotně a před chvílí jsem k ní přihodila mrkev.

Těsto na langoše už také kyne. Že nevíte, co tak úžasného je na langoších? Já je mám ráda od malička, asi jako vzpomínku na všechny ty dovolené s rodiči na jižním Slovensku. Maďarské langoše a vařenou kukuřici jsem se tam naučila jíst. A langoše si na Slovensku pravidelně dáváme doteď - za měsíc za dva, jen co tam začně být léto, se tam zase chystám a spořím eura, abych na ty langoše měla!

Ty mé domácí nikdy nebudou takové, ale recept mám originál ze Slovenska, tak kdybyste si chtěli nasmažit, tak smíchejte půl kila polohrubé mouky s jedním sáčkem sušeného droždí a špetkou soli, přidejte půl kelímku kysané smetany a asi čtvrt litru mléka. Nechte vykynout, smažte a podávejte nejlepé s rozlisovaným česnekem zjemněným trochou vody a špetkou soli. Dříve na Slovensku žádné jiné nedělali, až teď prodávají ty s kečupem a se sýrem. Každý podle chuti, i ten zbytek zakysanky se na ně s velkým úspěchem dá dát... nebo i na sladko s nějakou dobrou marmeládkou by se to dalo...

Ráno jsem vstala, založila na vývar, zadělala těsto a zatopila v krbovkách, abych nám k té nedělní domácí pohodě nebyla zima. Na krbovkách mám smaltovaný hrnek s vodou na zvlhčení vzduchu, občas do něj kápnu trochu aromatického olejíčku na provonění... dnes mi tu voní brčál. Je tu příjemně, jen ta slunečná nálada nějak zmizela. Vidím to dnes na sledování nedělní pohádky v televizi a hlubokomyslnou diskuzi u těch roztopených krbovek...

Krásnou neděli Vám všem!

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

V ničem něco

Zase

Jacques Prévert (do třetice) - Jak namalovat portrét ptáka